Danmark Vågner har længe anbefalet og brugt Firefox, en browser, der er kendt for sin gode databeskyttelse. Men på det seneste har den indsamlet data om brugernes adfærd. Ironisk nok hævder folkene bag Firefox, at dataindsamling indirekte er godt for privatlivets fred. Men der er gode nyheder: Denne funktion kan deaktiveres.
Firefox-browseren positionerer sig selv som en software, der beskytter privatlivet, og giver brugerne mange muligheder for selv at bestemme, hvad der skal ske med deres data. Men med den nye Firefox-version 128 har Mozilla uden varsel integreret en teknologi til såkaldt »privatlivsvenlig digital reklame«. Det pikante ved dette er, at alle, der ikke ønsker denne funktion, selv aktivt skal deaktivere den ved at fravælge den.
Den pågældende teknologi kaldes Privacy Preserving Attribution (PPA) og kommer fra virksomheden »Anonymous«, som blev grundlagt af tidligere Meta-chefer. Mozilla købte dette firma i juni og er nu effektivt kommet ind på reklamemarkedet takket være dette køb og den nye funktion.
Mozilla-projektets erklæring påpeger, at selvom funktionen betyder mindre privatliv for brugerne, øger det større antal brugere databeskyttelsen, da enkeltpersoner kan gemme sig i mængden. Mozilla hævder også, at annoncører kun vil finde ud af, hvad mange mennesker klikker på som en gruppe, men ikke en enkelt persons individuelle klik. Alt i alt vil det ifølge Mozilla være til gavn for brugerne, da det vil være muligt at lave mindre privatlivskrænkende reklamer.
Vi bør ikke stole på disse udsagn. Sporing til reklameformål bør altid afvises. Vi anbefaler derfor, at alle deaktiverer denne funktion med det samme.