“ShareWithCare”: Telekom øger bevidstheden om ansvarlig brug af børns billeder på internettet
Vi kan godt lide at dele fælles oplevelser digitalt på en ukompliceret måde. Billeder af ferier, familiefester, skolerejser eller weekendudflugter: følelsesladede øjeblikke, som vi gerne vil dele med venner og familie. Det sker ofte alt for skødesløst. Problemet er, at når billederne og ofte andre personlige data først er offentliggjort på internettet, er de tilgængelige over hele verden og uden grænser.
Deepfake-spot øger bevidstheden om problemet med “sharenting”
Med kampagnen “ShareWithCare” ønsker Deutsche Telekom at øge bevidstheden om ansvarlig håndtering af fotos og data. Kommunikationen skydes i gang med det undertrykkende deepfake-spot “A Message from Ella”.
Den bruger en familie som eksempel til at vise konsekvenserne af at dele børns fotos på internettet. Telekom henleder opmærksomheden på såkaldt “sharenting” – en meget kritiseret praksis, hvor forældre deler billeder, videoer og detaljer om deres børns liv online.
Filmen iscenesætter og overdriver et socialt eksperiment, der kunne have fundet sted i samme form – fordi teknologien til det længe har været tilgængelig i dag. Billedet af en 9-årig skuespillerinde, kaldet “Ella”, tjente som grundlag for sagen. Ved hjælp af den nyeste AI-teknologi blev der skabt en deepfake af pigen. Deepfakes er videoer, billeder eller endda lyde, der er kunstigt genereret af maskinlæring. I videoen kan du se, hvordan den “voksne Ella” henvender sig til sine overraskede forældre. Hun sender en advarsel fra fremtiden og konfronterer mor og far med konsekvenserne af at dele billeder af deres børn på internettet. Den særlige funktion: For første gang er der skabt en virtuelt ældet deepfake af et 9-årigt barn, så hun kan agere og argumentere som en voksen kvinde. Ella er repræsentativ for en hel generation af børn.
Ud over adgang til dette netværk har vi også brug for den nødvendige viden og værktøjer til sikker og ansvarlig håndtering af data på internettet. For udviklingen af kunstig intelligens rummer både muligheder og risici. På stedet lader vi AI’en advare os om sig selv. Og dermed understrege fascination og ærefrygt på samme tid. Vi skal lære at håndtere begge faktorer på en hensigtsmæssig måde.
“Sharenting” fremmer identitetstyveri
Enhver person, også et barn, har ret til at træffe sine egne beslutninger om sin digitale identitet. Men undersøgelser viser, at i en alder af fem år har det gennemsnitlige barn 1.500 billeder af sig selv online – uploadet uden deres samtykke af dem, de stoler mest på: deres forældre. Og eksperter forudser, at i 2030 vil to tredjedele af alle sager om identitetstyveri involvere deling (kilde: The New Yorker). Ved uforsigtigt at dele børns billeder online risikerer værger utilsigtet at udsætte børn for profilering af datamæglere, hacking, ansigtsgenkendelse, pædofili og andre trusler mod privatliv og sikkerhed.
Kilde: https://www.telekom.com/en/company/details/share-with-care-telekom-raises-awareness-1041810